Postępowanie w przypadku stwierdzenia wszawicy w placówce:
1. | dyrektor placówki zarządza dokonanie przez pielęgniarkę lub osobę upoważnioną kontroli czystości skóry głowy wszystkich dzieci grupie lub klasie oraz wszystkich pracowników szkoły lub placówki, z zachowaniem zasady intymności (kontrola indywidualna w wydzielonym pomieszczeniu). Kontrola może również zostać przeprowadzona z inicjatywy pielęgniarki lub higienistki szkolnej; |
2. | pielęgniarka (lub w sytuacji braku pielęgniarki lub higienistki szkolnej w placówce - opiekun dziecka) zawiadamia rodziców dzieci, u których stwierdzono wszawicę o konieczności podjęcia niezwłocznie zabiegów higienicznych skóry głowy. W razie potrzeby instruuje rodziców o sposobie działań, informuje też o konieczności poddania się kuracji wszystkich domowników i monitoruje skuteczność działań; jednocześnie informuje dyrektora placówki o wynikach kontroli i skali zjawiska; |
3. | dyrektor lub upoważniona osoba (nauczyciel lub opiekun) informuje wszystkich rodziców o stwierdzeniu wszawicy w grupie dzieci, z zaleceniem codziennej kontroli czystości głowy dziecka oraz czystości głów domowników; |
4. | w przypadku, gdy rodzice zgłoszą trudności w przeprowadzeniu kuracji (np. brak środków na zakup preparatu), dyrektor szkoły lub placówki we współpracy z ośrodkiem pomocy społecznej, udzielają rodzicom lub opiekunom niezbędnej pomocy; |
5. | pielęgniarka lub higienistka szkolna po upływie 7 -10 dni kontroluje stan czystości skóry głowy dzieci po przeprowadzonych zabiegach higienicznych przez rodziców; |
6. | w sytuacji stwierdzenia nieskuteczności zalecanych działań, pielęgniarka zawiadamia o tym dyrektora placówki w celu podjęcia bardziej radykalnych kroków (zawiadomienie ośrodka pomocy społecznej o konieczności wzmożenia nadzoru nad realizacją funkcji opiekuńczych przez rodziców dziecka oraz udzielenia potrzebnego wsparcia). |
Główny Inspektor Sanitarny
przedstawia zalecenia dotyczące właściwego wyboru tornistra/plecaka szkolnego, a także wskazania jak prawidłowo zapakować i kontrolować jego właściwe używanie:
- waga tornistra nie powinna przekraczać 10 do 15 % masy ciała ucznia,
- powinien posiadać usztywnioną ściankę przylegającą do pleców,
- jego ciężar powinien być rozłożony symetrycznie,
- cięższe rzeczy powinny być umieszczone na dnie, a lżejsze wyżej,
- tornister powinien mieć równe, szerokie szelki,
- długość szelek powinna umożliwić swobodne wkładanie i zdejmowanie jednocześnie zapewniając jak najlepsze przyleganie tornistra do pleców,
- zalecane jest dodatkowe zapięcie spinające szelki z przodu klatki piersiowej,
- tornister należy nosić na obu ramionach,
- konieczna jest kontrola rodziców nad zawartością tornistra, aby zapobiec zabieraniu przez uczniów nadmiernej ilości zbędnych rzeczy,
- wskazane jest podjęcie współpracy ze szkołą w celu zorganizowania na terenie szkoły miejsc, w których uczniowie będą mogli pozostawić część przyborów lub podręczników szkolnych.
Nadmierna waga tornistra może powodować nasilenie bólów pleców, ma wpływ na zmniejszenie pojemności płuc, może sprzyjać kształtowaniu nieprawidłowej statyki ciała i w efekcie skrzywieniom kręgosłupa. Na przekroczenie wagi tornistrów/plecaków uczniów mają wpływ przede wszystkim czynniki takie jak:
- obciążenie podręcznikami i zeszytami z przedmiotów, które nie były ujęte w programie nauczania w danym dniu,
- noszenie dodatkowych słowników i książek,
- noszenie przedmiotów nie związanych bezpośrednio z programem nauczania, takich jak: pamiętniki, albumy, zabawki,
- rodzaj materiału, z jakiego został wykonany tornister lub plecak (waga pustego tornistra waha się od 0,5 kg do 2 kg),
- niewystarczający nadzór opiekunów (rodziców, nauczycieli) nad zawartością tornistrów,
- rzadko występująca możliwość pozostawienia części podręczników i przyborów w szkołach.
Aby zapobiegać dysfunkcjom układu ruchu, oprócz prawidłowo dobranego, spakowanego i użytkowanego tornistra należy uczniom zapewnić odpowiednią ilość aktywności fizycznej, a także właściwe stanowisko pracy, zarówno w szkole jak i w domu, oraz wyrobić właściwe nawyki ruchowe (zachowanie symetrii ciała przy wykonywaniu czynności ruchowych i statycznych tj. oglądanie telewizji lub odrabianie lekcji.)
Aktywność fizyczna i sport - kwalifikacja lekarska do zajęć wychowania fizycznego
Aktywność fizyczna wraz z prawidłowym odżywianiem, jest jedną z podstawowych potrzeb człowieka oraz kluczowym warunkiem zachowania i umacniania zdrowia we wszystkich okresach życia. Aktywnością fizyczną są wszystkie czynności i zajęcia związane z wysiłkiem fizycznym i ruchem (pracą mięśni), w czasie których przyśpiesza się praca serca i oddech i pojawia się uczucie ciepła. Obejmuje ona w szczególności ćwiczenia fizyczne (w tym uprawianie sportu) i wysiłki związane z czynnościami życia codziennego (chodzenie pieszo, jazda na rowerze do szkoły). Odpowiedni poziom aktywności w dzieciństwie i młodości oraz pozytywne doświadczenia z nią związane (sukcesy sportowe, zabawa z rówieśnikami) są szansą na aktywność fizyczną w dorosłym życiu. Zaleca się, aby uczeń był aktywny fizycznie wykonując codziennie, przez co najmniej 60 minut różnorodny wysiłek fizyczny taki, jak: poranna gimnastyka, spacery, zajęcia wychowania fizycznego, chodzenie pieszo do szkoły, chodzenie po schodach, uprawianie sportów indywidualnych i zespołowych, taniec.
Kwalifikacja lekarska ucznia do zajęć wychowania fizycznego i sportu szkolnego jest elementem profilaktycznego badania lekarskiego ucznia wykonywanego przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej.
Wynik kwalifikacji do grupy na zajęcia wychowania fizycznego oraz zawodów i sprawdzianów w szkole jest dokumentowany w karcie badania profilaktycznego przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej i przekazywany rodzicom oraz pielęgniarce szkolnej. Zadaniem pielęgniarki szkolnej jest poinformowanie nauczyciela wychowania fizycznego po zakończeniu badania lekarskiego, a w przypadku uczniów przewlekle chorych na początku każdego roku szkolnego. Przewlekła choroba czy niepełnosprawność ucznia nie stanowi przeszkody w uczestnictwie w aktywności fizycznej i zajęciach wychowania fizycznego. Uwzględniając stan zdrowia ucznia oraz jego predyspozycje, lekarz powinien określić szczegółowo rodzaj ograniczeń lub zaleceń dla ucznia i nauczyciela wychowania fizycznego. Gdy ograniczenie uczestnictwa w zajęciach wychowania fizycznego jest czasowe, lekarz powinien podać czas trwania niezdolności do zajęć. Powinien również określić, czy uczeń może uczestniczyć w zawodach sportowych i sprawdzianach w ramach sportu szkolnego.